Måltidene i Gårdstunet barnehage

Måltidene i Gårdstunet barnehage er en viktig del av hverdagen for barn og voksne. Å prate, le, fortelle og ha det hyggelig sammen rundt bordet er en viktig del av måltidene.

Stallen og Stabburet som er avdelingene for de "store" barna starter dagen ute. Men de som ønsker kan sitte inne på kjøkkenet å spise vinterstid. De som spiser frokost har med egen matpakke. I løpet av formiddagen serves det litt frukt på hver avdeling.

Rundt kl.11:00-11:30 er vårt hovedmåltid. Mandag er matpakkedag fordi avdelingene ofte er på tur. Tirsdag eller torsdag serveres varm mat fra firma Barnehagematen. Menyen hver uke blir lagt ut på avdelingens kalender.De andre dagene dekker vi bordet med brød og pålegg. Onsdag server vi fiskepålegg som for eksempel fiskekaker.  Barna prøver å smøre på sine egne brødskiver.

Vi ønsker å lære barna bordskikk, og i det legger vi følgende:

• Sitte å vente på tur
  • Unngå søling/grising
  • Spise opp det man har forsynt seg med
  • Prøve å smake på ulike matretter
  • Lære å sende mat til hverandre
  • Småprating rundt bordet, men ikke med munnen full av mat

Noen ganger spiser alle avdelingene sammen på fellesrommet.

Mellom kl.14:30-15:00 er det ettermiddagsmat hvor barna spiser knekkebrød/brød og frukt.